Du er her: Hjem /

 
GRIEG PÅ KINESISK
06. november 07

Bian Liunian spiller erhu, et kinesisk strengeinstrument. Da Rikskonsertene introduserte ham for den norske fiolinisten Henning Kraggerud, ble resultatet en turné i Norge i samarbeid med Grieg 07.
- Jeg ville gjerne koble Bian og Henning fordi jeg opplever at de har noe av den samme musikalske friheten både teknisk og musikalsk, sier Lise Lundh, som har vært produsent for prosjektet.
 
Av Hild Borchgrevink

Siden slutten av oktober har Kraggerud og Bian Liunian reist rundt sammen med pianisten Christian Ihle Hadland og den kinesiske sangeren Wang Yan. På programmet har de kinesiske og norske folketoner og musikk av Grieg. I disse dager avsluttes turneen.
 
Men hvordan kom egentlig Grieg inn i bildet?
 
Grieg i heisen
- Bian Liunian har vært i Norge flere ganger og er veldig opptatt av Griegs musikk, forteller Lundh. – Han spilte Grieg på piano som barn, og sier at han elsker denne musikken. Faktisk spilles det også mye Grieg i Kina. Det er selvfølgelig tradisjonelle konserter, men man hører også stadig Grieg i det offentlige rom, for eksempel i kjøpesentre og i heiser!
 
Kinesisk fiolin
Bians instrument, erhu, er et strengeinstrument med to strenger. Det er over 2000 år gammelt og kalles ofte kinesisk fiolin. På samme måte som på vår fiolin spilles erhu med bue, og strengene gjøres kortere og lengre ved hjelp av fingrene. Men på det kinesiske instrumentet skyves buen frem og tilbake mellom de to strengene. Resonanskassen er av tre, og over én av sidene er tradisjonelt skinn fra en pytonslange spent ut. Når man spiller, vibrerer dette skinnet og skaper den karakteristiske erhu-klangen.
 
Grieg på erhu
Ideen om å spille Grieg på erhu kommer altså fra Bian Liunian.
 
– Vi syntes jo det var en litt bisarr, men samtidig veldig morsom idé, sier Lundh. Hun presenterte den for Grieg 07, som tente.  Bian hadde også forslag til repertoar. - Han ønsket å spille Solveigs sang, og den melodien kler faktisk utrolig godt å få kinesisk frasering og klang, forteller Lundh.
 
Global Grieg 
Konsertsjef i Rikskonsertene Helge Skansen er glad for samarbeidet med Grieg 07.
- Grieg 07 har vist en utradisjonell tilnærming til det å markere et komponistjubileum, og har åpnet for å formidle andre opplevelser av Grieg, sier Skansen.
 
-  At Bian Liunian kommer til oss og vil spille Grieg, er et godt eksempel på hvordan Griegs musikk i dag er en del av en global kulturarv. Når Bian og Henning spiller sammen, blir vår norske Grieg-tradisjon satt i perspektiv på en måte som aldri kunne oppstått her. Rikskonsertene er opptatt av å skape slike møter.
 
Konserten inneholder også Grieg i original innpakning. Christian Ihle Hadland spiller utdrag fra slåttene og fra en av fiolinsonatene sammen med Henning Kraggerud. Lise Lundh kan fortelle at publikum har vært usedvanlig begeistret. I Kulturkirken Jakob i Oslo kom de med et krav om snarlig plateinnspilling.
  
Fugler fra mange land 
Ellers framfører Kraggerud og Bian Liunian Åses død sammen, samt pianostykket Lille Fugl. I sistnevnte starter de med å spille et opptak av Grieg selv som spiller stykket på piano. Deretter har utøverne arrangert stykket for piano, fiolin og erhu.  
 
- Noe av det Henning og Bian har felles, er at de er sterkt forankret i den tradisjonen de er opplært i, og samtidig kan de løsrive seg fra den, sier Lundh. -  De nærmer seg musikken med stor grad av lekenhet, samtidig som de tar sitt eget spill, og publikums opplevelse, på alvor. Deres versjon av Lille Fugl er blitt en svært levende blanding av norske og kinesiske fugler.  
 


Bian Liunian. Foto: Rikskonsertene
 
Henning Kraggerud
 

 Wang Yan. Foto: Rikskonsertene
 
 
Christian Ihle Hadland. Foto: Arendal Griegfestival
 

 
ARKIV:
06.11.07 Bian Liunian spiller erhu, et kinesisk strengeinstrument. Da Rikskonsertene introduserte ham for den norske fiolinisten Henning Kraggerud, ble resultatet en turné i Norge i samarbeid med Grieg 07. Siden slutten av oktober har de to reist rundt sammen med pianisten Christian Ihle Hadland og den kinesiske sangeren Wang Yan. - Jeg ville gjerne koble Bian og Henning fordi jeg opplever at de har noe av den samme musikalske friheten både teknisk og musikalsk, sier Lise Lundh, som har vært produsent for prosjektet.

28.02.07

06.01.07



Klikk her for å få en utskriftsvennlig version av denne siden.Utskriftsvennlig version